Platon
Idealizam
Platon je jedan od najvećih filozofa uopće. Pod utjecajem je elejaca i
pitagorejaca, a posebno Sokratove etike. On je na svoj način domislio tokove,
pretpostavke, temeljne stavove i konvekvencije dotadašnjeg razvoja grčke
filozofije, koje jeveć bila izvela i ponavljano naglašavala razliku vrijednosti
razumske spoznaje i osjetilne spoznaje.
Mišljenje vodi pravoj istini, znanju, a opažanje mračnoj spoznaji, mnijenju,
prividu. Tako je to u Heraklita, pitagorejaca, elejaca i dugih. Platon sada
razlikuje ne samo spoznaje, nego i same predmete tih spoznaja. Umovanje ima
za svoj predmet pravu zbilju (istinsku realnost, svijet ideja, umni
prostor, misaonu zbilju). S druge strane opažanju odgovara prolazna zbilja,
svijet pojava (postajanja – promjena – prolaznosti – mnoštva – raznolikosti
pojedinačnih predmeta).
Ideje su vječne i nepromjenjive biti svega. One su bitak i bit, po njima tek nešto uopće
jest i kest što jest. Ideje su izvor, uzor i uzrok svefa, praslike – paradigme
stvari. One su savršenije i realnije od pojedinačnih materijalnih stvari, koje
su tek kopije, derivat, odraz, odbljesak
ideja. Platon dakle podvaja zbilju na istinsku zbilju ideja i vidljivi
svijet pojava, koje su tek sjene ideja. Ljepota je tako jedna, savršena,
nepromjenjiva, a lijepih je predmeta mnogo. Oni su lijepi upravo po ljepoti
koja sudjeluje u njima. Ljepota ih čini lijepim stvarima.
U hijerarhiji ideja, najviša je ideja
dobra. Ona obuhvaća sve druge ideje, ona je svrhovit sadržaj sve zbilje,
izvor bitka i biti. Dobro je ono po čemu nešto jest i po čemu jest to što jest.
Po dobru jest sve što jest. Stolar je stolar ako je dobar stolar: po tom dobru
on uopće jest stolar, ako nije dobar stolar, onda zapravo uopće nije stolar.
To Platonovo učenje o idejama izrazit je primjer objektivnog idealizma.
Za domišljanje i oblikovanje Platonove koncepcije, uz već spomenute
spoznajne distinkcije u razvoju grčke filozofije od Heraklita i elejaca, bilo
je presudno upravo Sokratovo razlikovanje općeg i pojedinačnog. Sokrat
je tražio ono opće, znanje koje će vrijediti za sve i tako prevladati
relativizam, a našao je to u općim pojmovima. I dok su pojmovna određenja
idealna, kakvi su primjerice pojmovi pravednosti, hrabrosti, umjerenosti,
pojavni oblici uvijek zasotaju za tim uzorima. Nijedan određen pravednik nije
potpuno i savršeno ostvarenje ideala pravednika. Isto kazujemo za pojave
hrabrosti, umjerenosti, mudrosti i druge. Pojmovno je savršenije od pojavnog.
Tako je govorio Sokrat.
Platon je međutim išao dalje: on je općim pojmovima pridao vrijednost samostalnih,
izvornih opstojnosti, činio ih je bićima (entitetima), tj. hipostazirao ih je.
Pojmovi su sada ideje. Ideje su bitak.
Jedan id izvora razlikovanja i podvajanja pojmovnog od pojavnog, ideja i
stvari bila je matematika, koju Platon veoma dobro poznaje i cijeni.
Matematička su određenja pojmovna, čista. To su savršene misli. Konkretni
ostvaraji tih pojmova, međutim, očito uvijek odstupaju od svojih idealnih
definicija. Dok je pojmovno jedno, savršeno i vječno, pojavno je mnoštvo,
nesavršeno i prolazno. U vidljivu svijetu ostvarene kružnice kao geometrijskog
mjesta točaka jednako udaljenih od čvrste točke u ravnini. Matematika je tako
argument za nauku o idejama, a matematička spoznaja primjer misaone spoznaje
koja se približava najvišoj spoznaji – spoznaji ideja. Matematičko je mišljenje
priprema za filozofiju.
(str. 92.-97.)
Literatura:
Kalin, Boris: Povijest filozofije, Škloska knjiga, Zagreb 2004.
Barbarić, Damir: Grčka filozofija, Školska knjiga, Zagreb 1995.
Zelić, Ivan: Vodič kroz filozofiju, Verbum, Split 2007.
Nema komentara:
Objavi komentar