Elejska škola
U gradu Eleji u južnoj Italiji djelovala je izrazito racionalistička
filozofska škola. Utemeljio ju je Ksenofan izvodeći iz miletske filozofske teze
jedinstva svijeta svoje monoteističko – panteističko gledište „da je Sve (to pan) jedno, oblika kugle i
ograničeno; da nije nastalo, nego da je vječno i poptuno nepokretno.“
Parmenid (540 – 480), glava škole, razvio je pojam bitka do jedne od mogućih
krajnosti ontološkog monizma; a Zenon (490 – 430) je u trećoj generacijij
oštroumno branio učenje svoga učitelja.
U spjevu O prirodi Parmenid
alegorijski govori o dvije vrste spoznaje. Boginja pravde upućuje ga kako će,
jedino ako razum svlada osjetila, spoznaja dospijeti u predjele istine.
Osjetilna je spoznaja mnijejne (doksa),
vidljivi je svijet privid, varka. Jedino mišljenjem, smatra Parmenid,
spoznajemo istinu – bitak - istinsko
biće – jedno – vječno – nepromjenjivo. Tek racionalna spoznaja jest pravo
znanje i istina.
Bitak jest, bitak je postojeće – biće – tjelesnost – materijalitet – ispunjenje
prostora – puno – realitet. Nebitak je nepostojeće – bestjelesnost – prazan
prostor. Bitak jest – nebitak nije. Što jest jesto, što nije nije. Pravo
mišljenje o bitku podudara se s bitkom, jer izvan bitka ništa ne postoji. Jedno
je te isto: misliti i biti.
Iz tog identiteta izvodi Parmenid nemogućnost bivanja i mnoštva. Bivanje je
prelaženje iz nebitka u bitak, a to je protivno razumu. Ono što jest nije
postalo: da je postalo iz nečega što jest – onda već jest, a iz ničega ne može
postati nešto. Bitak je vječan, jedan, on sve obuhvaća. Nema, dakle, ni
mnoštva, raznolikosti, pojedinačnih stvari, ni kretanja, ni djelivosti. Bitak
jest – nema bivanja.
Parmenidovi ekstremni stavovi izazvali su suprotstavljanja, čak i
ismijavanja. Zenon zato brani elejsko učenje duhovito smišljenim aporijama. To
su indirektni dolazi što pokazuju neodrživost suprotnoga gledišta. Pretpostavke
mogućnosti kretanja, mnoštva i djeljivosti dovodi Zenon od proturječja i tako
pobija. Aristotel ga je zato nazvao začetnikom dijalektike.
Zenon ne poriče osjetilnu izvjesnost kretanja, ali ga pojmovno raščlanjuje,
otkriva da je proturječno i zato otklanja kao neistinito.
Neke Zenonove aporije protiv mogućnosti kretanja i mnoštva:
Ahilej o kornjača: Ahilej nikako ne može stići kornjaču, iako on ide deset
puta brže od nje. Naime, dok on prijeđe razdaljinu između sebe i nje, ona mu se
udalji za jednu desetinu te razdaljine. Dok on prijeđe tu novu razdaljinu, ona
se opet udalji za jednu desetinu te nove razdaljine. Taj se postupak ponavlja u
beskonačnost.
Da postoji mnoštvo stvari, one bi trebale biti istovremeno i konačne i
beskonačne, što je nemoguće. Naime, trebale bi biti konačne, jer ih ima više. A
trebale bi biti i beskonačne, jer se svaka može podjeliti na beskonačno mnogo
djelova, a tih beskonačno mnogo djelova bi trebalo činiti beskonačnu veličinu.
(Zenonov paradoks o Ahileju i kornjači, karl's calculus, wikipedia, youtube)
Dok su drugi mislioci do tada prihvaćali kretanje i promjenu kao pojave
razumljive same po sebi, elejci su pokazači da pojam kretanja nije tako
jednostavan, te su problem kretanja zaoštrili čak do apsurda. Tako su oni
filozofiju suočili s proturječjima u analizi kretanja, ali su ta područja
pripisali samo mnijenju, subjektivnom iskrivljenom mišljenju.
(str. 81./82.)
Literatura:
Kalin, Boris: Povijest filozofije, Škloska knjiga, Zagreb 2004.
Barbarić, Damir: Grčka filozofija, Školska knjiga, Zagreb 1995.
Zelić, Ivan: Vodič kroz filozofiju, Verbum, Split 2007.
Nema komentara:
Objavi komentar