utorak, 15. siječnja 2013.

Aristotel i kritika Platonovog idealizma



Aristotel

Realističko gledište i kritika Platonova idealizma

Aristotel je odgojen u prirodoznastvenom i realističkom duhu. Za njega nema drugog svijeta do ovog svijeta pojedinačnih stvari: nema druge zbilje (realnosti) pored ove koja je jedinstvo općeg i pojedinačnog, biti i pojave. Nema općeg izvan pojedinačnog, biti izvan pojave i obratno. Bit i pojava, opće i pojedinačno neodvojivi su: opće nije „izvan“, nego „u“ pojedinačnom; opće je opće pojedinačnog, a pojedinačno pojedinačno neke biti. Prva datost, prva supstancija jest ova tu pojedinačno tjelesno-osjetilna supstancija: baš ovaj tu konj, baš ovaj tu čovjek. „Liječnik ne liječi čovjeka kao nešto opće, nego liječi Kaliju ili Sokrata, ili inače nekog drugog takvog, koji također spada pod pojam čovjek.“
Aristotelov izvorni realistički pristup svijetu nije moglo pokolebati ni dvatesetogodišnje djeluvanje u Akademiji. Uz napomenu „drag mi je Platon, ali mi je draža istina“ Aristotel istupa s oštrom i načelnom kritikom ičenja o idejama. Njemi je neprihvatljivo dvosjtvo svjetova, podvojenost zbilje. Bit njegove kritike Platonova idealizma svodi se na neodrživost odvajanja ideja od realnih stvari, općeg od pojedinačnog, nepromjenjive biti od pojava, događanja, kretanja. Takvo odvajanje, naime, stvara neprevladive teškoće: kako objasniti vezu ideja i pojava, kako objasniti utjecaj ideja na pojave, kako objasniti kretanje iz vječnih i nepromjenjivih ideja – pita Aristotel!
U svakoj pojedinačnoj tvari Aristotel pojmovnom analizom razlikuje tvar i oblik. Tvar (građa, materijal) jest pasivna mogućnost, potencijal za kakvo savršenstvo, usavršavanje, što postaje zbiljskim, aktualnim kad se oblikuje, kad poprimi oblik (lik, formu). Oblik je ono bitno, bit po kojoj nešto jest to što jest, svrha, značenje. Stvar je oblikovana tvar; upravo s-tvar! U kamenu ili drvu u mogućnost je sadržana statua Hermesa, a u sjemenu je već mogućnost za drvo. Čovjek je duša i tijelo: duša je oblik tijela, unutrašnje načelo života i organizacije, njegova svrha. Prijelaz iz tvari u oblik, iz mogućnosti u čin, iz mogućnosti u zbilju (ostvarenje) jest kretanje, događanje. Misao o mogućnosti i činu (potenciji i aktu) ima središnje mjesto u Aristotelovu učenju.
Čitav svijet nije drugo nego hijerarhija oblika, odnosno vječno kretanje, razvoj, usavršavanje oblika, tok sve većeg prožimanja tvari oblikom.
Na vrhu te hijerarhije oblika kao krajnja svrha svega stoji oblik, čisti oblik, mišljenje mišljenja, čisti akt, bog, nepokretni pokretač.
Aristotel razlikovanjem potenicije i akta rješava problem promjene koja se Parmenidu činila nemogućom baš zbog zanemarivanje te razlike.
(str. 97-102.)



Literatura:
Kalin, Boris: Povijest filozofije, Škloska knjiga, Zagreb 2004.
Barbarić, Damir: Grčka filozofija, Školska knjiga, Zagreb 1995.
Zelić, Ivan: Vodič kroz filozofiju, Verbum, Split 2007.


Nema komentara:

Objavi komentar